Rozpocząłeś treningi i chciałabyś wprowadzić zdrową dietę? Wspaniale, ten artykuł jest właśnie dla ciebie! Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają poprawić wygląd, samopoczucie oraz stan zdrowia. Jeżeli dołączysz do tego odpowiednie odżywianie, będzie to jedna z najlepszych inwestycji w życiu.

Po pierwsze regularne posiłki. Pewnie słyszałeś już nie raz, że aby, zdrowo żyć należy spożywać 4 – 5 posiłków dziennie. To nie mit, ale fakt. Systematyczne jedzenie utrzymuje stały poziom glukozy we krwi, dodatkowo przyśpiesza metabolizm oraz pomaga kontrolować apetyt, tak byś nie miał napadów głodu. Warto zacząć od sycącego śniadania. Kolejne posiłki najlepiej jeść co 3–4 godziny, tak by ostatni został zjedzony około 2 godzin przed snem.

Odpowiednie nawodnienie to klucz do zdrowego odżywiania i jędrnego ciała! Woda bierze udział w licznych procesach metabolicznych ludzkiego ustroju, bez których nasz organizm nie poradziłby sobie. I choć zapotrzebowanie na wodę jest sprawą bardzo indywidualną, warto zapoznać się z obowiązującymi normami. Kobiety powyżej 19 roku życia powinny dostarczać średnio 2 litry wody dziennie, mężczyźni zaś 2,5 litra.

Podczas stosowania diety należy ograniczyć sól. Jej nadmiar bardzo źle wpływa na nasz organizm i może prowadzić do różnych chorób. Według Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy spożywać do 5 g soli na dobę. Można spróbować zastąpić sól stołową — solą himalajską. Jest ona uznawana za najzdrowszą sól na świecie, która jest pełna cennych pierwiastków. Dodatkowo opłaca się wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu rozmaite przyprawy. Wzbogacą one smak dań oraz poprawią trawienie. Oto kilka przypraw, od których najlepiej zacząć: cynamon, lubczyk, bazylia, imbir, kurkuma, tymianek, czarnuszka, chlorella.

Zdrowe jedzenie wiąże się również z eliminacją pewnych produktów, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Dlatego warto wyeliminować: białe pieczywo, słodycze, napoje słodzone, alkohol, fast foody, gotowe dania dostępne w sklepach, oraz wszystkie produkty wysoce przetworzone, które zawierają w swoim składzie długą listę konserwantów, wzmacniaczy smaku i aromatów.

Według nowej piramidy zdrowego żywienia najistotniejsze w codziennym menu są warzywa i owoce. Spożywając je na co dzień, dostarczamy do naszego organizmu wielu składników odżywczych m.in. witamin, kwasu foliowego, błonnika pokarmowego, potasu. Powinniśmy jeść ich jak najwięcej, nawet 9 porcji dziennie. Ważna jest również różnorodność. Wskazane jest korzystać z warzyw i owoców sezonowych, o które nie trudno, o tej porze roku. Otwórz się na nowe smaki i próbuj nowych dań z warzywami i owocami. W lipcu warto zwrócić uwagę na warzywa liściowe (rukola, natka pietruszki, różnego rodzaju sałaty, botwinka, szczaw, szpinak), warzywa kapustne (brokuł, kalafior, kalarepa, kapusta – włoska, biała, czerwona), warzywa korzeniowe i cebulowe (rzodkiew biała, cebula, młoda pietruszka, seler, por, szczypiorek), pozostałe warzywa (fasola szparagowa, cukinia, bób, ogórek, młode ziemniaki, groszek, pomidory) oraz owoce (truskawkami, arbuz, jeżyny, czereśnie, jagody, maliny, brzoskwinie, agrest, morele).

Zadbaj w swojej diecie o odpowiednie węglowodany złożone (m.in. gruboziarniste kasze, pełnoziarniste pieczywo, otręby, płatki owsiane, kiełki pszeniczne, kiełki pszeniczne), białko (m.in. mięso drobiowe, ryby, nabiał, soja, fasola, soczewica groch, ciecierzyca) i tłuszcze (m.in. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, awokado). Pamiętaj, im większa różnorodność na twoim talerzu, tym lepiej jest odżywiony organizm.

Powyższe porady stanowią tylko wstęp do zdrowszego odżywiania. Natomiast wiele osób ma problem nawet z tymi podstawowymi zagadnieniami. Dlatego zachęcam cię, byś już dziś wprowadził zmiany w codziennej diecie i cieszył się lepszym życiem.

Natalia Luba – Psychodietetyk Body Evolution