Bób pochodzi z rodziny bobowatych, a jego nazwa botaniczna to: wyka bób. Uprawiano go już w starożytności, ale ciągle nie wiadomo skąd dokładnie pochodzi. Sezon na nasiona bobu trwa od końca czerwca do końca sierpnia, a najsmaczniejszy jest młody bób. Ceniony jest za smak, właściwości odżywcze i łatwość przygotowania.

Nasiona bobu mają wysoką wartość odżywczą. W 100 g zawierają około 80 kcal, 7 g białka, 0,5 g tłuszczów (większość to niezbędnie nienasycone kwasy tłuszczowe), 8 g węglowodanów oraz 6 g błonnika, który reguluje pracę jelit i pomaga obniżyć poziom cholesterolu. Ze względu na sporą ilość białka, nasiona bobu są idealne dla osób, które ograniczają spożycie mięsa w diecie. Bób zalecany jest również podczas diety redukcyjnej, ponieważ spowalnia proces trawienia oraz daje uczucie sytości.

Bób dobrze jest spożywać w ciąży. 100 g nasion pokrywa całe dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka. Oprócz kwasu foliowego znajdziemy w nasionach bobu witaminę C, A, K, B6, Tiaminę, Ryboflawinę, Niacynę, Kwas pantotenowy oraz minerały takie jak wapń, żelazo, fosfor, potas sód i cynk. Warto jednak wspomnieć, że bób po ugotowaniu ma wysoki indeks glikemiczny oraz działanie wzdymające. Dlatego kobietom cierpiącym na cukrzycę ciążową i zaparcia oraz diabetykom nie zaleca się jedzenia bobu. Bobu także nie powinny spożywać osoby chorujące na dnę moczanową oraz posiadające problemy z nerkami.

Bób można jeść na surowo lub po ugotowaniu. Surowy dostarczy do naszego organizmu dużo więcej witamin i minerałów niż gotowany. Zanim jednak go kupisz, zwróć uwagę na jego wygląd. Najlepsze nasiona to te, które są gąbczaste, duże, posiadające intensywny zielony kolor oraz gładką skórkę bez plam. Ogonek też powinien być zielony. Jeżeli zauważysz, że ogonek jest brązowy lub czarny oznacza to, że bób jest już przejrzały i lepiej go nie jeść.

Po wybraniu odpowiednich nasion czas przejść do gotowania. Na początku umyj bób pod bieżącą wodą. Włóż do garnka i zalej wodą, tak by wody było dwa razy więcej niż nasion. Dodaj łyżeczkę cukru i szczyptę soli. Gotuj bób pod przykryciem około 20 minut. Po ugotowaniu skórka powinna być pomarszczona a bób miękki do jedzenia. Spróbuj zjeść bób wraz ze skórką, ponieważ właśnie tam kryje się największa ilość witamin. Smacznego!

Natalia Luba – Psychodietetyk Body Evolution