W reklamach telewizyjnych prezentowane są suplementy diety, które mają zmniejszać zmęczenie lub poprawiać kondycję fizyczną i psychiczną. Jeżeli zastanawiałeś się nad ich kupnem lub jesteś konsumentem takich produktów, chcę ci powiedzieć, że możesz je zamienić na racjonalne odżywianie. Warto jeść w dużej ilości sezonowe warzywa i owoce, które dostarczają witamin oraz składników mineralnych. Są one dużo zdrowsze i lepiej przyswajalne, niż preparaty witaminowe. Ale w jakich produktach znaleźć te cenne składniki odżywcze? Dziś napiszę, gdzie szukać witamin – C, E, K i B.

Witamina C

Jest najbardziej znaną witaminą, często przyjmowaną w czasie przeziębienia, aby wzmocnić odporność. Pomaga w procesie powstawania tkanki łącznej, usprawnia gojenie się ran oraz zrastania się złamań. Hamuje proces starzenia się skóry i wspomaga układ krążenia. Znaleźć możemy ją w takich produktach jak: papryka, pomarańcza, jarmuż, brukselka, brokuł, czarna porzecza, kiwi, truskawka, mango mandarynka, grapefruit, pomidor, cytryna.

Foliany

Najczęściej kojarzmy je z kwasem foliowym, który powinny przyjmować kobiety w ciąży. Ale foliany to szersza grupa, do której należą rozpuszczalne w wodzie witaminy z grupy B. Są one niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego i w procesie wzrostu. Również, jak witamina C, wspierają działanie układu odpornościowego. Foliany znajdziemy w: szpinaku, pietruszce, szparagach, brukselce, brokułach.

Witamina E

Nazywana „witaminą młodości i płodności”. Jest bardzo mocnym przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki, chroniąc nasze ciała przed starzeniem się.  Dodatkowo posiada właściwości regenerujące i odżywcze. Wspomaga prawidłową krzepliwość krwi, zapobiega chorobom serca, obniża stężenie „złego” cholesterolu, pomaga w leczeniu niepłodności. Występuje w: ziarnach słonecznika,  migdałach, oleju z orzechów laskowych, cykorii, szpinaku, oleju słonecznikowym, botwince, jagodach, papryce, jarmużu, szparagach.

Witamina K

Odgrywa szczególną rolę w procesie krzepnięcia krwi, poprzez udział w syntezie protrombiny. Hamuje rozwój nowotworów, reguluje poziom wapnia we krwi oraz posiada właściwości antybakteryjne przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne, a nawet przeciwbólowe. Dostarczają ją do naszego organizmu takie produkty jak: brokuł, jarmuż, szpinak, brukselka, sałata, awokado, ziemniaki.

Jak sam widzisz, nasze polskie warzywa, owoce, oleje i orzechy są źródłem niezbędnych Ci składników odżywczych. Kompozycja naturalnych witamin doda ci energii, wzmocni kondycję psychiczną i fizyczną. Możesz je jeść do woli, ciesząc się nie tylko ich smakiem, ale i zdrowiem.