Nadchodzi majówka. Cieplejsze dni i przyroda budząca się do życia nastraja nas pozytywnie
i zachęca do spędzania czasu na dworze. Jeśli tak, to czemu nie przy dobrym jedzeniu? Wkrótce zaczyna się sezon grillowy. O czym warto pamiętać i jak przygotować potrawy, aby były bezpieczne dla naszego zdrowia?

Na podstawie badań dowiedziono, że grillowanie to sposób obróbki termicznej, który powoduje powstawanie w żywności substancji szkodliwych dla zdrowia, szczególnie w mocno spieczonych częściach jedzenia. Pod wpływem wysokiej temperatury, a taka jest w przypadku grillowania, w produktach o dużej zawartości białka i tłuszczu (głównie mięso wieprzowe, wołowe) tworzą się związki rakotwórcze. Im rzadziej spożywamy potrawy z grilla tym lepiej. Brzmi to dość przerażająco. Jednak moim celem nie jest zniechęcenie Cię do organizowania spotkań przy grillu, a pokazanie jak można minimalizować ryzyko. Okazuje się, że bardzo duże znaczenie w ilości wytworzonych substancji ma rodzaj wybieranych produktów, ich przygotowanie oraz sposób grillowania. Zastosuj się do kilku prostych wskazówek i ciesz się potrawami bez wyrzutów sumienia 😉

Pamiętaj!!! Grillowanie powinno być sporadyczną przyjemnością. Nie stosuj tej metody obróbki kilka razy w tygodniu.

Jakie produkty wybierać?

Jak grill to kiełbasa, karkówka, boczek? Błąd! To produkty, które:

  1. Z zasady nie są zalecane w zdrowej diecie.
  2. Zawierają dużo tłuszczu, są ciężkostrawne.
  3. Właśnie w nich pod wpływem grillowania powstaje najwięcej niebezpiecznych dla naszego zdrowia związków.

Postaw na chudsze mięso drobiowe, ryby, tofu. Dzięki mniejszej zawartości kalorii gotowe dania będą lekkie i zdrowe.

Nie zapominaj o warzywach – sezon się rozpoczyna więc wybór świeżych i soczystych produktów będzie coraz większy. Papryka, cebula, cukinia, bakłażan, pieczarki, szparagi świetnie nadają się na ruszt, a sałata, ogórki, pomidory, szczypiorek mogą stanowić bazę każdej sałatki.

Ważnym elementem każdego dania z grilla jest marynata. Przygotowując ją sama, unikniesz nadmiaru soli i E-dodatków zawartych w gotowych mieszankach. Odpowiednio dobrane przyprawy nadadzą smak i aromat potrawom, wspomogą trawienie. To nie koniec plusów! Zamarynowanie produktów przyprawami, które zawierają antyoksydanty powoduje, że tworzenie niebezpiecznych dla zdrowia związków zostaje zmniejszone! Wybieraj rozmaryn, tymianek, bazylię, majeranek, czerwoną paprykę, czosnek. Kompozycja zależy tylko od Twojej wyobraźni.

Jak grillować?

Wybór grilla oraz metody pieczenia jest bardzo istotny – od niego w głównej mierze zależy ilość toksycznych związków powstających w żywności. Największe ryzyko występuje w przypadku stosowania grilla tradycyjnego bez tacek – skapujący do ognia tłuszcz z potraw zwiększa wielokrotnie ilość substancji rakotwórczych. Zdecydowanie lepszym wyborem jest grillowanie na węglu drzewnym z zastosowaniem aluminiowych tacek lub grillowanie elektryczne. W obu przypadkach zanieczyszczenie substancjami rakotwórczymi jest mniejsze. Przed rozpoczęciem grillowania zawsze upewnij się czy powierzchnie na których układasz jedzenie są czyste i nie ma na nich pozostałości spalonego tłuszczu.

Jeśli nie kiełbasa to…. – może, któryś z naszych przepisów przypadnie Ci do smaku

Szaszłyki drobiowo-warzywne – przygotowanie zajmuje trochę więcej czasu, ale efekt jest zawsze rewelacyjny.

Składniki: kolorowe papryki, cebula, cukinia, mięso drobiowe z piersi (indyk/kurczak)

Marynata: olej, rozmaryn, czosnek, słodka papryka w proszku lub każde inne zioła, które lubisz

Sposób wykonania: Warzywa i mięso umyj, pokrój. Zamarynuj w ziołach. Nadziej na patyczki. Grilluj 15-20minut.

 

Chrupiąca sałata z pomidorkami cherry – totalny must have na każdym grillu

Składniki: sałata rzymska/lodowa/mix sałat z roszponką, rukolą, pomidorki cherry, czerwona lub biała cebula (opcjonalnie), ogórek zielony, ser feta w kostkach/mozzarella w kulkach

Sos: oliwa z oliwek, zioła prowansalskie, sok z cytryny/ocet balsamiczny

Sposób wykonania: Warzywa dokładnie umyj. Sałatę porwij. Pomidorki przekrój na połówki, cebulę w krażki, ogórka (nie obieraj) w kostki. Włóż wszystkie składniki do dużej miski. Składniki sosu połącz i wymieszaj dokładnie w oddzielnym kubeczku. Polej sałatkę sosem 15 minut przed podaniem.

 

 

Dipy – keczup i musztarda to nie jedyne możliwości – wypróbuj coś nowego!

Dip czosnkowy – jogurt naturalny gęsty, bazylia, ząbek czosnku, sok z cytryny, odrobina pieprzu i soli.

Dip koperkowy – jogurt naturalny gęsty, świeży koperek, sok z cytryny, odrobina pieprzu i soli do smaku.

Dip musztardowo-miodowy – musztarda, łyżeczka miodu, oliwa z oliwek, sok z cytryny, przyprawy do smaku.