Cukinia, zwana w Polsce także kabaczkiem, jest odmianą dyni zwyczajnej. Jej nazwa pochodzi od włoskiego słowa „zucchinia” i oznacza małą dynię. Wywodzi się z Ameryki Południowej oraz Meksyku. Do Polski przywędrowała z Włoch. Aktualnie cieszy się coraz większą popularnością, ze względu na swój smak, łatwą uprawę oraz właściwości odżywcze.

Kabaczek jest niskokaloryczny, w 100 gramach znajdziemy około 20 kcal. Niewielka ilość kalorii związana jest z wodą, którą posiada w sobie cukinia, ponieważ stanowi ona, aż 90% masy jarzyny. Pozostałe 10% stanową węglowodany, białko, błonnik i niewielka ilość tłuszczu. Kabaczek posiada niski indeks glikemiczny, który ważny jest przy diecie diabetyków. Ze względu na niską kaloryczność, lekkostrawność, znaczącą ilość błonnika oraz niski poziom skrobi, polecana jest osobą będącym na diecie, ale również małym dzieciom, które dopiero rozszerzają swoje menu.

Pomimo małej ilości makroskładników w cukinii, może się ona pochwalić bogactwem witamin i minerałów. Przede wszystkim cukinia posiada witaminę C (100 g cukinii pokrywa około 30% zalecanego dziennego spożycia), witaminy z grupy B, witaminę A, E i K. Dodatkowo znajdziemy w niej cenne minerały, takie jak: potas, mangan, cynk, fosfor, magnez, miedź, sód, wapń i żelazo. Warto jednak pamiętać, że większość cennych składników kryje się pod skórką, dlatego najlepiej jeść całą jarzynę i jej nie obierać.

Cukinia wspomaga równowagę kwasowo-zasadową w organizmie człowieka, dzięki właściwościom oczyszczającym. Dodatkowo jest jednym z nielicznych warzyw, w którym nie odkładają się metale ciężkie. Stosowana jest również w diecie przeciwnowotworowej, wrzodach żołądka, nadmiernym stresie.

Kabaczek posiada delikty smak, dlatego idealnie pasuje do dań na słono, jak i na słodko. Nie każdy o tym wie, ale kwiaty cukinii również nadają się do spożycia, choć w Polsce nie są jeszcze popularne. Ja natomiast uwielbiam jeść placki z cukinii, dlatego zapraszam do zapoznania się z przepisem poniżej. Zrobisz je raz, a pozostaną w Twoich ulubionych przepisach na długi czas.

Składniki:

  • 1 cukinia
  • 1 marchew
  • 1 jajko
  • 3 – 4 łyżki mąka żytniej
  • Olej rzepakowy
  • Ser feta do posypania.

Przepis:
Cukinię zetrzyj na tarce na szerokich oczkach. Delikatnie posól i odłóż na 10 minut. Następnie odciśnij nadmiar wody. Wymieszaj cukinię ze startą marchewką, roztrzepanym jajkiem i mąką. Przypraw. Placki smaż na oleju. Udekoruj pokrojonym serem feta.

Natalia Luba – Psychodietetyk Body Evolution